Настрій

Мені зробили боляче. Як пережити, впоратися з цим жити далі?

Слова чи вчинки можуть заподіяти більше болю, ніж навіть фізичний вплив. Причому, як правило, ми більш уразливі перед близькими, значимими для нас людьми: батьками, коханим, друзями. Тобто перед тими, з якими ми змушені часто спілкуватися. Як при цьому подолати образу й біль?

Визнайте, що це сталося

Не варто робити вигляд, що вас не зачепив вчинок або слова людини. Не важливо, зробив він це спеціально або випадково, зізнайтеся собі в тому, що він зробив вам боляче. Вимовте вголос або про себе фразу про те, що вам зробили боляче.

Усвідомте, що це могло статися випадково

Чому деяким людям подобається заподіювати біль оточуючим? Є безліч причин. Наприклад, психопати і садисти роблять це для власного задоволення. Їм подобається дивитися на страждання ближнього. Люди, у яких є якісь комплекси чи психотравми, можуть використовувати образливі слова для самоствердження, зовсім не підозрюючи, що заподіюють біль. Ще подумайте і про те, що всі люди по-різному сприймають схожі ситуації. Наприклад, хтось з дитинства звик розмовляти на підвищених тонах і йому незрозуміло, як це може когось образити.

Не нападайте

Коли людина відчуває загрозу для себе, він інстинктивно починає оборонятися: доводити співрозмовникові, що той неправий, звинувачувати його в існуючих або вигаданих гріхах і так далі. Напад ніяк не допоможе вам зменшити негатив, навпаки: можливо, ви ще більше раздуете пожежа, дріб’язкова ситуація переросте в глобальну скандал. Замість того, щоб різко відповісти, скажіть про свої почуття: «Те, що ти зробив, заподіяв мені біль», «Твій вчинок мене образив», «Я засмучена твоїми словами». Потім поясніть, що конкретно в цій ситуації вас зачепило.

Почекайте з відповіддю

Біль, яку ви відчуваєте, настільки велика, що на очах виступають сльози, дихання переривається? Коли вас затопили емоції, краще взяти паузу і не реагувати відразу ж. Вам треба заспокоїтись, а заодно протестувати себе: можливо, проблема не в цій ситуації, а в вашому негативному досвіді? Наприклад, коли ви пережили хворобливе розставання і тепер мимоволі провели паралель між тими подіями і тим, що сказав або зробив ваш нинішній партнер.

Задайте конкретне питання

Ваш візаві явно насолоджується вашою реакцією, він не в перший раз робить вам боляче? Задайте йому просте питання: «З якою метою ти так робиш? », «Навіщо ти хочеш мене зробити боляче? » Якщо людина робить це ненавмисно, швидше за все, він задумається над вашими словами і вибачитися. Якщо ж йому приємно заподіяти вам біль, він зрозуміє, що з цих пір ви будете готові дати йому відсіч.

Встановіть особисті кордону

Вирішіть для себе: які теми ви не хочете обговорювати, які вчинки терпіти не мають наміру і які слова співрозмовника для вас неприйнятні. І коли раптом ваш партнер починає порушувати ці межі, негайно давайте зрозуміти, що з вами так себе вести не можна! Покірну жертву, яку можна безкарно штовхати, ображають частіше, ніж людину, здатну чинити опір.

Вибачте

Насправді, прощення треба не стільки кривдникові, скільки вам. Нерідко ми роками згадуємо заподіяну біль, раз по раз прокручуючи в голові травмуючі події. Це не тільки псує настрій, але і знижує самооцінку, здатне стати причиною тривожності, недовіри до людей, депресії. Постарайтеся закрити питання з болючим подією, просто простив кривдника. Іноді це непросто, іноді для цього потрібен час і навіть допомога психолога. Але перший крок до прощення – це сказана вголос фраза: «Я тебе прощаю». Ви можете сказати в очі кривдникові або на самоті. Якщо людина щиро вибачається перед вами, промовте слова прощення і більше ніколи в розмові з ним не повертайтеся до цієї події.

Підвищуйте свою самооцінку

Ніхто з нас не є невразливим. Можливо, в житті вам ще не раз доведеться зіткнутися з ситуацією, коли вам будуть заподіювати біль. Адже ви не можете відповідати за поведінку оточуючих. Єдине, що у вашої влади – це власні реакції на ситуацію, що травмує. Чим більше ви будете впевнені в собі, своєї цінності і значущості як особистості, тим менше шкоди заподіє образа з боку близької людини.